1964                            Jubileumjaar SV de Leuker                            2024

In de zestiger jaren van de vorige eeuw was de schietsport voornamelijk een café sport. In Roermond, Reuver, Offenbeek, Belfeld en Tegelen waren al verenigingen die hoofdzakelijk over een afstand van 5,5 meter schoten met een luchtgeweer.

Een echte Reuverse jongeman, Thei Neuen, trouwde een meisje uit Swalmen en met de ervaringen uit zijn geboorteplaats, werd op 11 maart 1964, samen met enkele Swalmenaren een schietvereniging opgericht.

Dit vond plaats in café/restaurant Beekerhof, de uitgaansgelegenheid voor jong en oud. Omdat de omgeving van Beekerhof als “De Leuker” bekend staat, kreeg onze vereniging dezelfde naam.

Door de vele activiteiten in Beekerhof kwam de schietsport op vrijdagavond vaak in het gedrang en werd een nieuwe locatie gevonden bij café “De Hook”, aan de markt in Swalmen.

Ook werd hier de eerste 10 meter baan gebouwd  onder de bühne van de achtergelegen Harmoniezaal. En tot op de dag van vandaag is 10 meter de Olympische afstand waarop geschoten wordt met luchtdrukwapens, zoals geweer en pistool.

Met een klein geleend bedrag, van een van de ouders van onze toenmalige leden, werd in 1970 gestart met een eigen gebouw binnen sportpark “de Bosberg”, nabij de voetbalvelden.

En nu 60 jaar later is SV de Leuker een zeer actieve vereniging met leden uit de hele provincie.

Ze beschikt over een prachtige accommodatie met 8 bovengrondse banen (10 meter) voor luchtdrukwapens en 6 ondergrondse banen voor vuurwapens met een lengte van 25 meter.

Juist deze combinatie heeft ervoor gezorgd dat we uniek in Limburg zijn en 90 leden uit onze provincie wekelijks graag in Swalmen komen schieten.

Natuurlijk zijn we aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie en zijn we een gecertificeerde vereniging, vergelijkbaar met de ISO norm in het bedrijfsleven. We hebben meerdere trouwe leden die 20 , 25 jaar en zelfs 40 jaar lid zijn.

Maar we zijn oprecht trots dat twee leden van het eerste uur, Thei Neuen en Wil Cox , inmiddels ereleden, nog altijd deel uitmaken van onze vereniging.

Kortom SV de Leuker is na 60 jaar een springlevende actieve vereniging die haar mannetje staat in de schietsport !

U gaat vast nog van ons horen!

Felicitaties kunt u in onderstaand kader plaatsen of sturen naar:

Secretariaat@svdeleuker.nl of Contact@svdeleuker.nl

3 gedachten over “– *** Jubileum SV de Leuker ***”